موسسه اندیشه و فرهنگ اسلامی یزد

فعالین جنبش نرم افزاری استان یزد
موسسه اندیشه و فرهنگ اسلامی یزد

موسسه اندیشه و فرهنگ اسلامی یزد متشکل از اجماع گروهی از طلاب و دانشجویان ولایت مدار استان یزد می باشد. محور فعالیت های مجموعه حول مبحث جنبش نرم افزاری و نهضت تولید علم است.
نام سابق این مجموعه کانون اندیشه اسلامی دارالعباده یزد بوده است.

راه روشن

یک مسئله‌ی دیگر هم که به شدت به شما ارتباط پیدا میکند، مسئله‌ی تولید علم است. خوشبختانه من می‌بینم در دانشگاهها تولید علم و لزوم عبور از مرزهای دانش به یک گفتمان عمومی تبدیل شده. امروز سرعت پیشرفت ما خوب است؛ اما با توجه به عقب‌ماندگی‌های گذشته که کشور ما دارد، هر چه سرعت‌مان بیشتر باشد باز هم زیادی نیست. ما باید خیلی پیش برویم؛ از راههای میان‌بر استفاده کنیم؛ از شتابِ فراوان بهره ببریم؛ ما باید در همه‌ی علوم تولید داشته باشیم.
امام خامنه ای۱۳۸۸/۰۲/۲۷

طبقه بندی موضوعی

بازدید از کتابخانه وزیری یزد

دوشنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۳، ۰۲:۵۹ ب.ظ

در دعوتی که از جانب گروه شهید سید محمد باقر صدر برای بازدید از کتابخانه وزیری یزد صورت گرفت تعدادی از اعضاء شورای موسسه اندیشه وفرهنگ اسلامی یزد به همراه تعدادی از طلاب در این دیدار گروهی حضوریافتند.

 

بازدیدکتابخانه وزیری2

در ابتدای بازدید آقای انتظاری به جریان تاسیس کتابخانه توسط حجت الاسلام وزیری پرداختند وسپس به روند پیشرفت وگسترش کتابخانه تا امروز اشاره کردند.

بازدیدکتابخانه وزیری

 

در ادامه حضاربه شیوه های کتابداری و نگه داری کتب در مخزن آشنا شدند.در این بازدیدچند ساعته از موزه کتابخانه، مخزن اصلی کتب ومخزن کتب خطی وچاپ سنگی که قدمت بسیاری داشت بازدید صورت گرفت.

بازدیدکتابخانه وزیری2

بازدیدکتابخانه وزیری3

بازدیدکتابخانه وزیری4

در ادامه مطالبی جهت آشنایی با این کتابخانه مهم آورده شده است.

تاریخچه و موقعیت

این کتابخانه در سال 1334 در دهلیز شمالی مسجد جامع کبیر یزد با 1600 جلد کتاب خطی و چاپی جهت استفاده طلاب علوم دینی راه اندازی شد . موسس کتابخانه حجت الاسلام و المسلمین حاج سید علی محمد وزیری یزدی با نفوذی که در گروههای اجتماعی و فرهنگی یزد داشت نسبت به جمع آوری کتب خطی و چاپی تمام سعی خود را به کار گرفت تا اینکه در سال 1344 به همت محمد هراتی یزدی که یکی از بازرگانان مشهور یزد به شمار می آمد ساختمانی با زیر بنای 600 متر مربع بنا شد همچنین در سال 1348 به همت حسین بشارت  گنجینه کتب خطی به فضای قبلی افزوده شد و سرانجام در سال 1348 با 3300 نسخه کتاب خطی و 17967 نسخه کتاب چاپی، وقف بر آستان قدس رضوی گردید. کتابخانه وزیری با عنایت ویژه تولیت عظمای آستان قدس رضوی به توسعه فضای کتابخانه ای و ارتقاء فرهنگ کتاب و کتابخوانی،بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی رشد چشمگیری داشته است که از آن جمله می توان به افزایش زیر بنایی کتابخانه از 900 متر مربع قبل از انقلاب و افتتاح کتابخانه ای مجهز با زیربنایی حدود 6300 متر مربع در سه طبقه در سال 1389 اشاره نمود.

 منابع موجود در کتابخانه  و تعداد اعضاء:

این کتابخانه حدود 4605 نسخه کتاب خطی، حدود 220 هزار نسخه کتاب چاپی، حدود 5800   نسخه کتاب چاپ سنگی وبیش از 6 هزار نسخه نشریات ادواری را در گنجینه گردآوری و در اختیار مراجعان و اعضای خود قرار داده است در حال حاضر تعداد اعضای فعال این کتابخانه حدود 24 هزار نفر است.

 بخشهای مختلف کتابخانه:

این کتابخانه دارای بخشهای مختلفی ویژه آقایان و بانوان می باشد که از آن جمله مخزن خطی، مخزن کتب چاپ سنگی، مخزن کتب چاپی، تالار مطالعه، تالار محققان، آرشیو مطبوعات، بخش امانت منابع چاپی، تالار اینترنت، مرکز اطلاع رسانی، بخش مرمت کتب خطی، موزه، سالن نمایشگاه، تالار اجتماعات و ... می باشد.

 ساعات کار کتابخانه:

این کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل از 7:15 الی 19:30 در خدمت مراجعان و اعضای کتابخانه و همچنین بازدید کنندگان اشیای موزه ای می باشد.

 نشانی:یزد، خیابان امام، جنب مسجد جامع.

تلفن:36264554

vaziri.aqlibrary.org

  • منتظرفرج

بازدید

وزیری

کتابخانه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی